Hvorfor blomstrer min troldnød ikke hvert år?

Jeg har en troldnød, der efterhånden er 13 år gammel. Den har godt nok flyttet lidt rundt med mig, men de sidste 7 år har den stået på samme plads i haven. Men den blomstrer ikke hvert år, og har heller ingen blomster nu. Hvad kan jeg gøre for at sikre en mere stabil blomstring?

Med venlig hilsen
Jytte Frostholm, marts 2014

Svar

Under forudsætning af, at busken er i god og normal vækst, må problemet skyldes en ubalance mellem optagelsen af kvælstof over for optagelsen af fosfor. Da det er fosfor, som styrer dannelsen af blomsteranlæg, bør busken have adgang til dette stof. Derimod bør man være yderst sparsom med at tilføre kvælstof. Dette kan være sket, hvis der er blevet gødet med salpeter eller NPK i nærheden af busken. Hold i givet fald inde med det og giv den i stedet en lille smule superfosfat hver sommer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor blomstrer min troldnød ikke hvert år?