Hvordan udpiner man et træ, så det efter fælding ikke sætter rodskud?

Vi har et gammelt blommetræ, der pga. sygdom har sendt et hav af vildskud med mirabelle op. Problemet dækker ikke kun egen have, men også 2 naboer. Hvis vi skal grave skidtet op, går det ud over nogle træer på 10–15 meter, et på mere end 20 meter, en flisebelægning og en støttemur – dertil kommer vores egen have.

Min erfaring siger, at hvis vi graver et skud op, så har vi 10 nye.

Det eneste råd jeg indtil nu har fået er at save dem ned og smøre snittet med Roundup – det er jeg ikke så glad for.

Der må være en del derude der har problemer med mirabelle. De smager godt men er helt ustyrlige hvis man går til dem.

Jeg har prøvet at hakke i roden, det gav bare flere skud.

Nogen forslag?

Med venlig hilsen
Thomas Halken Tønnes, april 2003

Svar

Når man står med træer, der er tilbøjelige til at sætte mange rodskud (popler, pile, mirabelle, kirsebær osv.), drejer det sig om at tømme rodnettet helt for oplagsnæring, før man fælder træet. Det gør man ved at ringe træet i maj måned. Man fjerner simpelthen et bælte af barken hele vejen rundt om stammen. Det må gerne være 20 cm bredt. På den måde hindrer man træet i at sende sukker ned til roden, mens toppen lever videre i endnu en sæson. Næste vinter (januar) fælder man træet, og da rødderne ikke har fået noget at leve af i et helt år, kan de heller ikke skyde rodskud.

Vær dog opmærksom på, at ringningen skal være effektiv på alle de skud og stammer, træet har over jorden!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan udpiner man et træ, så det efter fælding ikke sætter rodskud?