Skal man beskære helt unge stedsegrønne planter?

Jeg er ny i haveverden og har sidste år plantet elwoodi, thuja, cypress, laurbærkirsebær og taks i min have. De er plantet som solitærbuske og i små selvstændige grupper. Det lyder af meget forskelligt, men haven er ½ tdr. Land.

Jeg har søgt med lys og lygte, om disse unge planter skal beskæres allerede for at fremme vækst og tæthed, eller om jeg skal vente nogle år, til de har opnået den højde jeg gerne vil have dem. Kan jeg med fordel klippe dem på sidderne og lade toppen være urørt, og dermed stimulere væksten… Samme spørgsmål gælder for en ligusterhæk, jeg har sat. Kan som skrevet kun finde råd og vejledning om beskæring og pleje af ældre træer og buske…

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Jeppe Mølgaard, maj 2014

Svar

For at sige det kort: ingen planter bliver stimuleret af at blive beskåret. Tværtimod lider de under al form for beskæring.

Derimod kan vi mennesker have behov for at forme planterne – på trods af at det skader og hæmmer dem – og på den måde kommer beskæring på tale som virkemiddel.

Når det drejer sig om unge eksemplarer af de nævnte planter vil det være tilstrækkeligt at holde øje med planternes vækst og eventuelt klippe dem let på siderne for at fremme eller fastholde en bestemt, ønskelig form.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal man beskære helt unge stedsegrønne planter?