Forslag til espalierplante til læ ved terrasse?

Der er tilbygget med gavl mod syd og overdækket høj terrasse med udgang. Det blæser en del ved hjørnet og fra vest, hvorfor jeg har plan om at opsætte espalier der til læ og til sikkerhed mellem naturligt terræn og terrassen. Planen var at fæste riojern på stolper og få espalieplanter til at skærme mod vestenvinden.

Kan I prioritere mellem mine overvejelser. Det skal gerne blive et tæt og smalt espalie. Jeg her overvejet at vælge mellem:

  • Klatrehortensia
  • Femblad
  • Bunddække som fæstes til rionet
  • Stikkelsbærkiwi

Har I evt.andre forslag ville jeg være glad.

Med venlig hilsen
Ida Bødewadt Møller, maj 2014

Svar

Ud af de planter du foreslår, er stikkelsbærkiwi mest egnet. Men ellers vil jeg foreslå blåregn, Wisteria sinensis. Vælg en sort. F.eks. ‘Amethyst’, ‘Prolific’ eller ‘Alba’. Stikkelsbærkiwi eller blåregn plantes med 1–2 m afstand.

Hvis planten skal være stedsegrøn, er krybende benved, Euonymus fortunei mest egnet. Men så skal du have god tålmodighed, for den vokser meget langsomt. Vælg mellem sorterne ‘Nyrans’, Emerald Gaiety‘ og ’Emerald ‘n Gold’. Krybende benved er ikke en slyngplante som de to ovenstående. Det er en klatreplante med hæfteskiver, så der kan være behov for at binde den lidt op. Plant med 30–40 cm afstand.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Forslag til espalierplante til læ ved terrasse?