Hvor stor risiko er det for, at vores blodblomme flækker?

Jeg har et blodblommetræ på snart 20 år. Træet deler sig i to meget store og kraftige grene, ca. 1 meter fra jorden. Der, hvor de deler sig, er barken begyndt at revne – og vi tænker nu på, om vi skal fjerne den ene for at undgå, at træet revner i en storm.?

Hvor stor er risikoen for, at træet flækker, med den alder det har?

Med venlig hilsen
Inge Friis, juni 2014

Svar

Spørgsmålet kan besvares med et modspørgsmål, nemlig dette: Er det kun barken, som revner, eller går revnen dybere, altså helt ind i veddet?

Hvis det sidste er tilfældet bør den svageste gren fjernes eller aflastes ved at fjerne 2/3 af dens sidegrene. Hvis det første er tilfældet, kan du roligt se tiden an.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stor risiko er det for, at vores blodblomme flækker?