Kan jeg flytte en ung japansk røn til november?

Kan jeg flytte min japanske røn? Den er ca. 3 m høj, med en stamme på ca. 5 cm i diameter. Den har stået på samme sted i ca. 8 år.

Jeg planlægger at gøre det i november. Vil det hjælpe, allerede nu at grave rundt om den for at løsne rødder?

Med venlig hilsen
Peter Andersen, august 2014

Svar

Det går ikke at »løsne rødderne« lige nu, hvor tørken har gjort livet vanskeligt for træet. Vent, indtil jorden atter er gennemfugtet, og stik så med en spade lodret ned langs yderkanten af kronens drypzone.

Efter løvfald (f.eks. i oktober eller november) kan træet flyttes til det nye voksested, som bør være gjort klar i forvejen.

Men vær advaret: det er slet ikke sikkert, at træet klarer omplantningen, og selv hvis det gør det, kan flere store grene tørre ind og gå ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg flytte en ung japansk røn til november?