Træet får gule rønnebær – bliver de røde?

Jeg har en ganske ungt rønnebærtræ, som står på anden sæson i min have. Men det bærer gule bær…

Alle Rønnebærtræer i området bærer rød/orange bær, selv det der står hos naboen ca. 8 meter fra mit lille nye træ. Hvorfor er bærrene gule.? Bliver de den rigtige farve med årene, eller er det en anden slags træ, jeg har fået fat i, end de andre man ser alle steder?

Med venlig hilsen
Inge Friis, august 2014

Svar

Når bærrene er gule, skyldes det plantens arveanlæg. Der er med andre ord ingen håb om, at de engang skal blive røde.

Du har været uheldig (eller heldig?) at få en plante, som tilhører én af de mange sorter, der netop fremavles, fordi bærrene er og bliver gule.

Det drejer sig f.eks. om sorten ‘Kirsten Pink’ der får gulligt lyserøde bær, eller den, der hedder ‘Xanthocarpa’, og som har rent gule bær.

Se også artiklen Spiselige røn.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Træet får gule rønnebær – bliver de røde?