Hvordan forbedres en leret jord i plantehuller til træer?

Vi er ved at etablere have efter nybyggeri. Jorden består af et lag muld øverst og så ret leret jord ca. 30–40 cm nede. Baghaven er blevet grubbet, og der er tilført muld.

Desværre er der ikke grubbet foran huset, og jeg vil gerne plante fire 180 cm høje opstammede laurbærkirsebær træer i den lerede jord der. Jeg har gravet 4 huller med en diameter på 1 meter og ca. 80 cm i dybden. Jeg har løsnet jorden i bunden lidt extra og har fyldt kompost nederst og blandet med jord i siderne og ovenpå planten. Tror I, det er nok til, at træerne kan trives, eller vil de drukne og mistrives?

Med venlig hilsen
Thomas, oktober 2014

Svar

Tak for spørgsmålet, som giver mig lejlighed til at komme med en advarsel mod en fejl, som mange gør.

Advarslen lyder sådan her: Anbring aldrig organisk materiale dybere end ca. 25 cm! Organisk materiale er alle slags materialer, som indeholder uomsatte rester fra dyr eller planter. Når de kommer ned i iltfri dybde, indledes der en iltfri omsætning, hvorved der afgives giftige luftarter til jorden ovenover (det drejer sig om metan, ammoniak, svovlbrinte med mere). Derfor vil rodnettet i planterne blive dræbt og beskadiget, så man opnår altså det modsatte af hensigten!

I stedet kan man forbedre den dybe råjord ved at udlægge et ca. 10 cm tykt lag af singels eller groft grus nederst i plantehullet, dække det med geotekstil (f.eks. »fibertex«), fylde efter op til ca. 25 cm fra bestående jordoverflade med en løs, sandet jordblanding, og først derefter fylde jorden med det organiske materiale i den øverste del af hullet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan forbedres en leret jord i plantehuller til træer?