Hvad er de mærkelige gevækster på min magnolie?

Nærfoto af den underlige gevækst helt i pink. Foto: Dorrit Finn Poulsen

Hvad er det for gevækster der vokser på min magnolia? Er det sygdom? Hvordan skal jeg forholde mig?

Træet er meget stort, står i haven ved et hus, jeg har overtaget for et halvt år siden. Hist og her på grenene sidder røde søhestelignende gevækster.

Det store magnolietræ med gevæksterne. Foto: Dorrit Finn Poulsen

Med venlig hilsen
Dorrit Finn Poulsen, november 2014

Svar

Det er let – og meget interessant – for gevæksterne er frugtstande.

Magnolier tilhører sammen med bl.a. åkander nogle meget gamle og forholdsvis primitive arter inden for den gruppe, som hedder de dækfrøede. Her er frøene delvist indbygget i det lyserøde, fælles frugthylster. Prøv at pille det fra hinanden, og se de store frø derinde.

Prøv eventuelt også at så frøene. Flere af arterne kan faktisk spire og vokse op og blive til fine træer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er de mærkelige gevækster på min magnolie?