Kan vi planter cedertræ i potte fra jul ud i haven nu?

Vi har et cedertræ i potte, som har stået inde som juletræ næsten hele dec. Vi har vandet det. Hvornår kan vi plante det udenfor?

Med venlig hilsen
Jette Larsen, januar 2015

Svar

Det gælder for alle levende nåletræer, som bliver taget ind som juletræer i november–december, at de tørrer voldsomt ud i nåle og knopper. Derfor vil de med stor sandsynlighed visne og dø i løbet af foråret. Det skyldes, at vanding slet ikke slår til i stuernes ørkenklima (30% relativ luftfugtighed er mere tørt end luften i Sahara!).

Skulle træerne have en chance, burde de have været overbruset med en forstøver flere gange dagligt gennem hele perioden inden døre – og det er vel ikke realistisk?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi planter cedertræ i potte fra jul ud i haven nu?