Sommerfuglebusk beskåret for tidligt – overlever den?

Hvis man allerede har fået forårskuller og er kommet til at lade sig inspirere af det gode vejr og beskære sine sommerfuglebuske, hvad gør man så, når de har lovet frost og slud de næste fire dage? Mon buskene overlever, eller skal/kan jeg gøre noget?

De var bare så ranglede og så ikke så pæne ud.

Med venlig hilsen
Malene, marts 2015

Svar

Ja, forårskuller er en farlig ting.

Katastrofen er dog næppe særlig stor, medmindre temperaturen sniger sig ned under de 5–8 minusgrader, og der er barfrost i flere døgn. Hvis busken så også er relativt nyplantet; dvs. indenfor de sidste par år, stiger risikoen for fatale skader, simpelt hen fordi der ikke er så meget at fryse tilbage af – busken har ikke nået at blive kraftig nok.

Hvis det skulle sætte ind med så lave minusgrader, eller du er nervøs, kan du altid dække planten med fiberdug, et lagen, nogle aviser, (gran)grene, et gammelt gardin eller andet i samme stil. Du skal helst ikke vælge plastik, men i en snæver vending kan stort set alt bruges. Dette gælder selvfølgelig for alle typer planter, og ikke kun sommerfuglebuskene, Buddleia.

Husk at fjerne dækket igen, så der kan komme lys og luft til planten. Måske er det nok at dække om natten, og fjerne dækket igen i løbet af formiddagen. Tag bestik af næste nats vejr, og dæk evt. igen. Det »farligste« tidspunkt er lige omkring solopgang efter en klar nat. Der er temperaturen lavest.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Sommerfuglebusk beskåret for tidligt – overlever den?