Barken er revnet – hvorfor og betyder det noget?

Har det nogen betydning, at barken på vores blodblomme revner i træets længde og ca. 3–4 cm i bredden. Jeg har lige opdaget det. Træet er ca. 12 år.

Med venlig hilsen
Ellen Villadsen, april 2015

Svar

Det er en meget normal »skade« på løvtræer i specielt prunus (stenfrugt og prydkirsebær) og acer (ahorn, løn). Sprængningen sker om vinteren, når træerne efter en længere mild periode er fyldt med vand på vej op i grenene, og det pludselig bliver hård (7–10 grader) frost en nat. Træet når ikke at frostsikre cellerne, og de sprænger ligesom flasker, der er fyldt med vand, når det bliver frost.

Skaden heles af sig selv. Træet lukker i løbet af et år eller to såret ved at danne ny bark fra det raske bark langs med frostsprængningen. Det er sjældent det medfører varige skader på træet.

Dette svar er det, som er det mest sandsynlige. Der er andre muligheder, men så kræver det et foto.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Barken er revnet – hvorfor og betyder det noget?