Hvor finder man pors ved Haderslev?

Hvor finder man pors omkring Haderslev i Sønderjylland?

Med venlig hilsen
Jørgen Jensen, april 2015

Svar

Pors kræver specielle vækstforhold, og derfor findes den kun på særlige naturtyper – som det fremgår af artiklen–Pors – til mere end snaps__(http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/snapseurter/123.html):

Mosepors (Myrica gale) er en lille busk, der danner små sammenhængende krat. Den er vildtvoksende i Danmark, og er almindelig forekommende, hvor jorden er lidt sur og fugtig. Men det er ikke en typisk surbundsplante, da den kan klarer sig udmærket i mere neutral havejord. Det vigtigste er, at planten ikke må tørre ud.

På rødderne af pors dannes der små knolde af kvælstofsamlende strålesvamp (som hos el og havtorn), derfor kan pors klare sig på mineralfattige steder. Det viser sig, at også andre planter har gavn af porsens samliv med svampen. F.eks. klarer blåtop (Molinia caerulea) sig altid bedst sammen med pors.

Der er flere muligheder for at finde ud af, hvor tæt på Haderslev, du kan finde pors.

  • Du kan se de seneste observationer af Mose-pors (Myrica gale) på Fugle og Natur, og hvis du opretter dig som bruger, kan du se alle observationer af pors med angivelse af findested.
  • Der er en bruger her på Havenyt, som kan give dig et hint til, hvor du finder den.
  • Du kan også prøve at lave et opslag på Del Jorden under Afgrøder og sankesteder, så er der måske nogen fra området, der kommer med en kommentar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor finder man pors ved Haderslev?