Hvad hedder denne busk, der breder sig?

Vores skrænt i haven er nu groet nærmest til med denne træagtige type, der står med en træagtig stængel og bliver mere end 1 meter høj, blomstrer senere med hvide blomster.

Tak på forhånd for svar, jeg mener, det er ukrudt, min mand har en anden mening om planten.

Rhus typhina

Den ukendte plante. Foto: Lisbeth Mansfeldt

Med venlig hilsen
Lisbeth Mansfeldt, april 2015

Svar

Buskene er tusindtop, Sorbaria. Der er mange arter af Sorbaria. Du kan google Sorbaria og se om du kan finde den art, I har på skråningen. På biblioteket kan du finde gode bekrivelser af Sorbaria og alle arterne i bogen Havens Planteleksikon. Træer og buske. Bind II side 562–564. Der findes også sorter med interessant orangerødt løv i udspring.

Alle arterne danner rodskud, men nogle mere end andre, men de kan også selvså. Nogle af arterne bruges til bunddække, så måske er de plantet bevidst på skråningen. Den er meget nøjsom. Derfor velegnet på tørre skråninger eller kedelige hjørner, hvor man vil have dækket godt af for ukrudt.

Din mand har ret i, at det er en kulturplante. Du har til gengæld ret i, at den breder sig som ukrudt, men det kan jo være en fordel på en skrænt, der skal dækkes. Uenigheden består måske mere i, om I kan lide planten, og hvad I hver især gerne vil have på skrænten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder denne busk, der breder sig?