Hvad hedder det stedsegrønne træ med gule blomster?

De flotte gule blomster.

En veninde af mig har i Surrey i England fotograferet dette træ, som min mand og jeg har prøvet at finde i bøger og på nettet. Hun har taget flere fotos, det første er ret dårligt, men giver et indtryk af størrelsen og faconen. Det andet er en del tydeligere og giver et indtryk af blade, blomster og stilke. Vi vil naturligvis meget gerne vide, hvad det er, og så vil jeg også meget gerne vide, om det fås i Danmark og i det hele taget kan gro her. I det inderlige håb, at I kan hjælpe mig – undskylder jeg ulejligheden og takker for, at I har læst og set på dette!

En stor busk eller træ fotograferet i England.

Med venlig hilsen
Hanne Nielsen, maj 2015

Svar

Det er en flot stedsegrøn busk ved navn Berberis darwinii. Arten er ikke altid lige hårdfør i Danmark, så den bør plantes beskyttet. Det kan være op ad en husmur (dog ikke mod nord), eller i hvert fald i læ for den kolde vinter-østenvind. Bliver vinteren hård, bør den dækkes til.

Jeg tror desværre, at den bliver svær at købe i Danmark.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder det stedsegrønne træ med gule blomster?