Hvordan forynger vi et et mirabelletræ?

Ind til vores nabo har vi en gammel (20–40 år) mirabellebusk (træer). Den er blevet noget tynd i bunden – naboen har ikke meget grønt at se på. Vores side er vest vendt og der med deres østvendt. Kan vi beskære den helt ned (50cm) eller hvad kan man ellers gøre? Den er ca. 25 m lang og har en højde af 2,3 meter.

Med venlig hilsen
Arne Dahl, april 2002

Svar

Busken, som egentlig hedder Kirsebærblomme, kan sagtens tåle at blive skåret ned. Det kalder man at forynge den, og det går fint, men der er to problemer:

  • Busken vil svare igen med en hel del rodskud, som kommer op af jorden på uberegnelige steder.
  • Nedskæringen skal længere ned end det, du selv foreslår. 10–15 cm vil være bedre.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan forynger vi et et mirabelletræ?