Kan et duetræ trives i stor krukke?

Jeg har set et duetræ i blomst, og syntes det er meget smukt, Jeg har et hjørne i min have, hvor jeg kunne havde en meget stor krukke, (min have er ikke ret stor). Kan jeg med held plante sådan et træ i krukken? Det gør jo ikke noget, det ikke vokser så meget. Hvor gammelt bliver dette træ, før det blomstrer?

Med venlig hilsen
Maja Frederiksen, maj 2015

Svar

Et duetræ er meget flot. Men det bliver et mindst 10 m højt træ, så jeg synes ikke, at det er oplagt at sætte det i en krukke, selvom krukken er stor. Det kunne nok godt trives i nogle år, indtil rødderne har fyldt krukken ud. Alternativt kunne man dyrke duetræet som et bonsai træ, men det er meget mere krævende, og ikke noget jeg kan rådgive om.

Det kan dog blive et problem at få duetræet gennem vinteren, da selv et duetræ plantet ud i jorden skal stå på en lun og beskyttet vokseplads. Hvis du alligevel forsøger, er det en god idé at plante duetræet ud i jorden om efteråret, på et beskyttet sted med læ og uden vintersol. I maj flyttes træet tilbage i krukken.

Der kan gå op til 20 år fra frøet blev sået, og til planten blomstrer. Hvis planten er lavet ved hjælp af podning på en frøplante eller aflægning, kan den blomstre tidligere.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan et duetræ trives i stor krukke?