Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron?

Sidste år visnede et par af min rhododendrons knopper, og i år er det ca. halvdelen, der bliver brune og dør. Hvad skyldes det?

Med venlig hilsen
Hanne Pedersen, april 2002

Svar

Dine rhododendron har sikkert været ramt af rhododendronknopdød. Det rammer nogle af knopperne, som bliver brune og tørre. Det skyldes ofte frost, men kan også komme hvis planterne ikke trives på det sted, de står. Frosten kan du ikke stille noget op med, men pil de døde knopper af, så det ikke bliver indgang til svampe. Det er sikkert uheldige omstændigheder, der har gjort, at det er kommet to år i træk.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron?