Hvad gør jeg med de mange blade, der blæser ind i haven?

Jeg bor for enden af en kommunal allé. Min grund ligger en smule nede i forhold til allén. Desværre er det sådan, at vi oftest har vestlig vind her i området, og da kommunen ikke fjerner de nedfaldne blade, så passer det med, at alle bladende fra den kommunale allé suser ned af alléen og ender deres rejse i min indkørsel, idet den ligger som afslutning af alléen.

Når det blæser, er det så sikkert som amen i kirken, at der er mindst 10 trillebørfulde blade, der skal smides ud, og det er bare fra min indkørsel, dertil kommer det, der er suset videre om i min have. Kan jeg forlange at kommunen skal komme og fjerne dem, eller at de skal sætte port op til min grund, som forhindrer blandene i at komme ind? Eller skal jeg finde mig i det og selv rydde op. Jeg har på det seneste nærmest været ude daglig bare for at min indkørsel er nogenlunde rydelig og til at cykle i.

Med venlig hilsen
Jens Hansen, november 2015

Svar

Jeg tror ikke, at kommunen har pligt til at fjerne naturmaterialer som blade, der falder ned og fordeles i omgivelserne med vinden. Men du kan da altid snakke med dem om dit problem.

Jeg ville være lykkelig for 20 trillebør fuld blade til at vinterdække mine rodfrugter med og bruge som jorddække i bede i køkkenhaven og i staudebede. Jeg mangler rent faktisk de 10 trillebørfulde som mit kæmpestore bøgetræ smed hvert år. Men sådan er vi jo forskellige.

Jeg tror du bliver nødt til at lære at elske bladene og lade dem ligge de steder, hvor de ikke generer væsentlig. Blade er ganske fortræffelige, når de lægger sig i et pænt lag og beskytter jorden i vinterhalvåret. De fleste vil være omsat inden foråret kommer og vi skal i jorden i gen. De er fødegrundlag for regnormene, som der bliver endnu flere af, når der er føde nok. Blade og regnorme i kombination giver en virkelig god dyrkningsjord.

De blade, du fjerner på gangarealer, kan du bruge mange steder i haven med godt resultat – eller du kan kompostere dem. Bladkompost tager et par år om at formulde, men er en formidabel god kompost til komme i en hjemmelavet pottemuld. I gamle havebøger er der mange opskrifter, hvor bladmuld er helt afgørende, og det var en gartneropgave at sørge for at få lavet god bladmuld.

Du kan også gemme nogle af bladene i plastsække og bruge dem i sommerperioden som isolerende jorddække, så vandet ikke fordamper så hurtigt. Det giver bedre vækstforhold for havens planter, og du behøver ikke at vande haven så meget i tørre perioder.

Du er nødt til at vende det fra at være et problem til at være en ressource, som udnyttes positivt i havedyrkningen. Så er det sjovere at rive blade sammen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør jeg med de mange blade, der blæser ind i haven?