Hvilke planter kan bruges til jorddække i et skovstykke?

Jeg har ca 2000 m² plantet med små løvtræer og buske.

Jeg kunne godt tænke mig et varierende bunddække, som gerne skulle skygge helt for ukrudtet og som ideelt kan afløse hinandens blomstring, fra det tidlige forår til sidst på sommeren, til gavn for insekt og fugleliv. Bunddækket kommer både til at stå i skygge, halvskygge og sol. Jordtypen er sandet lerjord.

Hvilke bunddækkeplanter ville egne sig til sådan en biotop, og skal de helst dyrkes i grupper eller kan man dyrke nogen af planterne i blandingskulturer?

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Peter H, november 2015

Svar

Det er et spændende projekt, du er i gang med – at etablere en stor skovhave, som er under opvækst. Husk når du vælger planter, at det bliver mere skygget med tiden – med mindre du fælder løbende. Du kan begynde med de her to artikler, som er skrevet af Jens Thejsen. Her vil du finde svar på dine spørgsmål.

Skovhaven i Byhaven

Planter til skovhaven

Jens Thejsen har også skrevet bogen Den vilde have, hvor du også kan finde inspiration.

Hvis du vil overveje at lade en del være en spiselig skovhave, så kan du læse mere i Jens Thejsens artikel

Den spiselige skovhave

Jeg kan anbefale bogen, »Creating a Forest Garden« af Martin Crawford. Kig også på Martin Crawfords hjemmeside. Eller besøg Skogsträdgården på Holma

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke planter kan bruges til jorddække i et skovstykke?