Hvorfor er der ingen bær på mine Aucuba Japonica?

Vi har mange Acuba japonica , både brogetbladede og grønbladede. Jeg går ud fra at de har bredt sig ved at grene let sætter rødder. Problemet er at vi aldrig har set bær. Da det specielle for arten er at der er han- og hunplanter må det betyde at vi kun har den ene slags. Planteskoler ved ikke noget om at der er to slags planter. De skriver bare i deres annoncer at der bliver fine røde bær. Dem ville vi gerne se! Jeg mener at blomsterne plejer at være ret små og uanselige, så måske har vi hanplanter.

Med venlig hilsen
Jens Johan Brogaard, marts 2016

Svar

Personligt kender jeg ikke haveaucuba, men kan læse mig frem til at det, i fuld tråd med hvad du skriver, er en såkaldt tvebo plante – altså at planter er rene han- eller hunplanter. Det kan umiddelbart forklare det du oplever, nemlig at planterne ikke bærer frugt.

Haveaucuba virker til at være en ret hårdfør og tolerant plante, så det lyder ikke til at være et problem med misvækst eller et for koldt klima.

Uanset om det er rene han- eller hunplanter bør du kunne iagttage nogle små blomster. Som du selv skriver så får haveaucuba nogle små, nærmest uanseelige og rødbrune blomster. Disse kan nemt være skjult af bladene. Hvis du er heldigt at spotte blomsterne omkring maj måned, så kig godt efter. Hvis du kan se 4 små støvdrager placeret omkring selve blomstermidten, så er det en han. Ser du derimod kun ét affladet, lidt opsvulmet grønt frugtanlæg i midten.

Dernæst må du så på planteskolerne i blomstringsperioden og selv afsøge planternes køn – for de har de formentlig ikke styr på, da haveaucuba er en plante der dyrkes og sælges for deres blades prydværdi.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er der ingen bær på mine Aucuba Japonica?