Hvad kan jeg plante i klitterne?

Vi har lige købt et fint sommerhus i Hvide Sande, det ligger i klitterne og det vil jo sige sand! kan jeg plante hvidgran eller anden hårdfør gran i sandet? (hos naboen står en række grantræer, 15–20 år gamle og jeg mener det er hvidgran).

Med venlig hilsen
Per Rosted Bang, april 2016

Svar

Det lyder dejligt med sommerhus helt ude i det sandede klitter. Sand, i kombination med særligt vind, giver nogle spændende udfordringer med at finde nogle hårdføre plantearter. Dertil kommer udfordringerne med at få de valgte plantearter etableret. Det er hårde vilkår for planter, i særdeleshed når de indplantes og ikke etablerer sig selv.

Der findes en række oplagte, hårdføre og også ret robuste plantearter du kunne overveje. Udover den nævnte hvidgran, så kan bjergfyr og sitkagran også være muligt. Det kunne dog også være interessant at overveje nogle løvfældende træarter, enten alene eller i supplement til nogle nåletræer, såsom hvidtjørn, vintereg eller flere forskellige pilearter.

Afhængig af jeres plads og ønsker, så vil det ift. etablering og til at skabe rum og lidt lokalt læ, være en god ide at supplere med lidt lave buske. Der findes flere gode muligheder, og det kan blandt andet være havtorn og tørst, men også liguster, taks og evt. krybende pil.

Det er uhyre vigtigt at I sørger for at vande planterne så hyppigt som muligt og som minimum det første år efter plantning.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg plante i klitterne?