Hvorfor mangler blomstring på syrenerne?

Jeg har nogle syrener ved mit sommerhus, der ikke blomstrer. Jeg flyttede dem til deres nuværende plads for 3 år siden, da rådyrene var hårde ved dem. Kun to syrener har blomster, de 3 andre kun blade.

Hvad kan årsagen være?

Med venlig hilsen
Jytte Frostholm, maj 2016

Svar

Det er sikkert flere ting, de har naturligvis ikke brudt sig om at blive flyttet, desuden blomstre de på 2 års skud. Det betyder også at hvis du selv eller rådyrene »klipper« i dem så kommer der ingen blomster. Det ses også når syrener bruges som hæk, der hvor den holdes inde ved gentagende klipning i siderne blomstre den kun i toppen. Prøv at se tiden an, og sørg for med hegn at dyrene ikke kan komme til dem.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor mangler blomstring på syrenerne?