Hvorfor taber skimmiabuskene deres blade?

Jeg har et spørgsmål angående skimmiaplanter. Jeg arbejder på en kirkegård, hvor vi har en del skimmia. Problemet er, at de mister deres blade. De er meget lyse i bladene og plettede. Det er lidt svært at beskrive. Men der er flere svar fra nogle kloge hoveder. Der er sagt, at det kan være vandmangel, kvælstofmangel eller skadedyr. Hvad er jeres mening? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin Hansen, april 2003

Svar

Det kan være flere ting, derfor har du fået forskellige svar. Skimmia kræver mere gødning end andre surbundsplanter, næringstofmangel kan resultere i lysere, grå-hvidlige til matgrønne blade. Hvis der mangler kvælstof smides de ældste blade tættest på basis først.

Planterne trives bedst i skygge, så for meget sol kan give problemer. Naturligvis er der i dette forår (2003) også risiko for vandmangel, da det har været meget tørt i vinter. Sørg for god vanding og gødningstilførsel her i foråret uden at overdrive.

Skulle der være tale om svampesygdomme, vil knopper og skud sandsynligvis visne eller der kan optræder varierende sortbrune pletter på de i forvejen misfarvede blade. Er planten er svækket af vand- eller næringsstofmangel kan svampe lettere få fodfæste.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor taber skimmiabuskene deres blade?