Har I nogle forslag til en lav beplanting til en strimmel forhave?

Vi bor ved en hovedvej i en lille by. Der er ca. 2 meter til vejen. Hvad kan man plante der? Det skal gerne være noget der er grønt og lavt, evt. også nogle blomster. Det er meningen at det med tiden kan passe sig selv (til dels).

Med venlig hilsen
Tina Kruhl Gregersen, april 2003

Svar

Det bedste vil være at sammensætte en beplantning af lave buske. Her kunne jeg foreslå dig følgende: Blåskæg, lavendel, peberbusk, dværg-mandel, hasselbror, busk-potentil, perikon, farve-visse og – som bund mellem dem – hede-melbærris.

Hvis du gerne vil have lidt stedsegrønt ind mellem de blomstrende, kunne det f.eks. være: Mahonibusk, myrte-gedeblad, buskbom, ene og taks. De to sidste findes i sorter med langsom, dværgagtig vækst.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Har I nogle forslag til en lav beplanting til en strimmel forhave?