Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade?

Mit ca. 10 år gamle tempeltræ har fordoblet sin stamme, for nogle år siden.

Faktisk er der en tredje stamme på vej, osse. Jeg har læst, at dette er ikke unormalt. Men nu anbefaler min anlægsgartner at fjerne den ene stamme, da træet ellers kan vælte eller blive skadet, i hårdt vejr. Mit spørgsmål er, om ikke træets beskaffenhed er sådan, at det kan holde til at have 2 toppe? Jeg vil helst ikke skære i træet.

Med venlig hilsen
Bente Clausen, oktober 2016

Svar

Du har helt ret i at dette er en problematik vi hyppigt ser hos tempeltræ, Ginkgo biloba. Det skyldes at træet, især i sine unge år, ikke er helt hårdført. Topskuddet tager skade af vinterens frost og reagerer ved at lave to, eller flere, nye topskud.

Det er helt sikkert bedst hvis man fjerner de overflødige topskud, så der kun er et tilbage. Men det skal gøres den første sommer. Hvis du fjerner den ene stamme nu, efter flere år, vil du lave et stort sår og få et meget skævt træ, da der vil komme til at mangle grene på den ene side. Dette ses tydeligt på dine fotos. Samtidigt vil du fjerne mere end en tredjedel af løvmassen, hvilket betyder at du dødsdømmer dit træ. Ikke at det dør indenfor det første år, træer er længere om det, men det vil kun gå ned ad bakke.

Et alternativ er at afkorte det konkurrerende topskud. Det du gør, er at vælge hvilken stamme, der skal danne hovedstamme i fremtiden og fjerner de øverste 30–50 cm af den konkurrerende stamme. Det er vigtigt, at du klipper eller saver over et udadvendt sideskud. Det topskud der er øverst, er det dominerende og vil fortsætte og opføre sig som hovedstamme. De øvrige reduceres til »sideskud«.

Dit træ ser ud til at have nået en alder, hvor det nok er hårdført og næppe vil få frostskader i fremtiden, men hvis det nu var yngre gentages processen, med at vælge og prioritere et topskud, hvert år.

Det bedste beskæringstidspunkt er 1. august, men det er vigtigere at det bliver gjort end hvornår det gøres. Dette gælder for alle træer.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade?