Har I nogle gode råd til en beplantning med potentil og krybende benved?

Jeg har planer om at tilplante en skråning med potentilbuske af sorten ‘Red ace’ og med noget bunddække imellem (krybende benved – ‘Gold’). Jeg er i tvivl om, hvor tæt jeg skal plante buskene og hvor mange jeg har brug for af hver slags. Skråningen er på ca. 20 m² og har form af en »trekant«. Har I nogle gode råd til, hvordan man placerer planterne, så det ikke ser for rodet og tilfældigt ud?

Med venlig hilsen
Vibeke Laursen, april 2003

Svar

Det lyder til at kunne blive rigtigt flot. Når du nu allerede har tænkt i bunddække, kan du med fordel vælge at placere potentilerne i grupper á 3, 5 eller 7. Sæt dem med 75 cm afstand, hvis de skal blive ved med at fremtræde som enkeltbuske, eller sæt dem med 50 cm afstand, hvis de skal fremtræde som en samlet gruppe. Det ser i første omgang lidt tomt ud med de tomme stykker mellem grupperne, men lige så snart, buskene er i gang, vil det helt sikkert se meget mere interessant ud, end hvis man havde fordelt dem jævnt over hele fladen.

Har du forresten overvejet at sætte gult blomstrende løgplanter ind i bunddækket? Potentilerne begynder nemlig først at blomstre efter Skt. Hans. Hvis det er en tanke, der tiltaler dig, kan du passende sætte løgene i grupper på samme måde som buskene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Har I nogle gode råd til en beplantning med potentil og krybende benved?