Kan jeg bruge Tuja som brænde?

Vi skal have fældet en kæmpetuja og vil spørge om træet kan anvendes til brændeovn?

Min nabo fraråder det på grund af for stort indhold af harpiks; det vil kunne tilsode og måske endda lave brand i skorstenen, mener han.

Med venlig hilsen
Sigurd Kværndrup, december 2016

Svar

Kæmpethuja Thuja plicata er et Nordamerikansk nåletræ, som i Danmark kan blive omkring 30 m højt. Det amerikanske navn er Western Red Ceder (selv om det ikke har noget med Ceder at gøre).

Veddet er mest kendt fordi det bruges til facadebeklædning da det er selvimprægnerende på grund af fenoler og thujaplicin.

Men der er ingen problemer med at bruge kæmpethuja i brændeovnen.

Grenene er godt til optænding og vedet brænder godt og desværre lidt hurtigt.

Det dufter og sprutter en smule så det er ikke så godt i et åbent ildsted.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg bruge Tuja som brænde?