Kan jeg placerer troldnød op af mit hus?

Foto: Kenneth Eskildsen

Jeg har idag købt 2 troldnød og har plantet dem på nordsiden af huset (op mod husmuren) da vi syntes der mangler lidt farve om vinteren. Der er også japanske lygter i bedet, som lyder op om sommeren. Men nu er jeg kommet i tvivl om troldnødderne er plantet for tæt på muren om om de faktisk er placeret meget dumt? Ville jeg kunne holde dem nede eller vokser de helt vildt?

Med venlig hilsen
Kenneth Eskildsen, februar 2017

Svar

Tak for din henvendelse. Det er ikke min erfaring af troldnød vokster ekstremt hurtigt, og ud fra den betragtning så er det ikke problematisk at placere dem hvor du har gjort det. Den kan naturligvis opnår en pæn størrelse på et par meter, såfremt den ikke beskæres og ‘holdes nede’.

Hvis den ikke kommer i konflikt med vinduespartier og lignende, så er der for så vidt heller ikke noget til hindrer for at lade dem vokse godt opad og ud til siderne. Så kan de tilbagebeskæres i nødvendigt omfang ud mod flisestien. Løbende beskæring kan også bidrage til at holde buskene mere tætte i deres form og udtryk. Det kan ikke anbefales at skære den hårdt tilbage, men det kan være hensigtsmæssigt at fjerne nogle grene løbende og holde det ønskede udtryk.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg placerer troldnød op af mit hus?