Hvorfor er mine sødkirsebær gået i stå?

For fem seks år siden plantede jeg et sødkirsebærtræ, som nu er vokset mindre end en ½ m. Det blomstrer mægtig fint om foråret, men skuddene udvikles ikke. Knopperne fra sidste år sidder stadig indtørrende og uudviklede. og der udvikles stort set ingen bær trods de mange blomster. Myrerne har rigtig travlt i hel træet, selv om der (endnu) ingen lus er, specielt er de åbenbart interesseret i de nyudsprunge knopper, også dem hvor der ingen blomster er. Mon de gnaver af skudspidserne, så de går i stå?

Området her er gammel hede, som inden der blev bygget blev dyrket landbrugsmæssigt, og man skal ikke ret lang ned før der er tale om rent sand. Træet er så plantet med en god portion spagnum om rødderne. Jeg ved ikke hvilken grundstamme træet er podet på. Der er en del vilde kirsebær i området, så der burde ikke være problemer med bestøvningen.

Hvorfor er der så mange knopper fra sidste år, som bare er døde?

Med venlig hilsen
Sten Christensen, maj 2017

Svar

Jamen så er vi allerede i gang med problemerne, for kirsebær der er podet SKAL have MASSER AF LER – ellers trives de ikke og du må ikke bruge spagnum til noget som helst i haven udover til såmuld og surbundsplanter.

Spagnum hjælper intet på – og så forsurer det i øvrigt jorden.

Det er langt bedre at bruge halv omsat gødning med masser af halm fra heste og drøvtyggere – og det er de samme ingredienser der er i champignonmuld eller champost. Det forbedrer jorden i stor grad med mere humus til følge.

Din jord er helt sikkert som gammel hedejord også til den sure side, så hvis du kan få målt ph-en – vil du måske opdage at den er langt under 7,5 som er optimalt for frugttræer.

Et problem der også blev berørt omkring 1920, hvor der blev lavet frugttræsundersøgelser i hele landet – og på Viborg-kanten blev det berørt ganske fortræffeligt. Her var der masser af muld, men til den sure side og kun et sted, hvor der både før plantning og efter plantning blev tilført store mængder af mergel, som var til at få fat i fra nærområdet. Mergel er blåler og indeholder stor procentden af kalk.

Du kan måske redde noget ved at grave ned på begge sider af træet – mindst 30 cm fra stammen og fjerne mindst en trillebørfuld sand ned til 75–100 cm dybde og fylde hullet med en trillebørfuld ler eller lermuld, afhængig af hvad du kan få fat i – men du skal jo ud at køre efter det og det er måske nemmest at finde hos en entreprenør eller vognmand, hvis du ikke kender et sted, hvor det kan hentes.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er mine sødkirsebær gået i stå?