Hvorfor springer en nyplantet rødbøg ud med grønne blade?

Vores nyplantede rødbøghæk får grønne blade! Hvad er der sket, er det en forkert hæk vi har fået plantet? Det er en anlægsgartnere der har købt og plantet hækken.

Med venlig hilsen
grethe vittrup hestbæch, maj 2017

Svar

Når en blodbøg folder sine spæde blade ud virker de ofte grønne, de er slet ikke røde som du måske forventer. Dernæst bliver en blodbøg til tider mørkere med årene, det har jeg set med min egen. Prøv at se om bladene ikke bliver mørkere i løbet af et par uger, hvis ikke og det viser sig at være en almindelig grøn bøgehæk- så må du have fat i den gartner der har lavet hækken. Da den blev plantet var det ikke til at se om den er grøn eller rød, det kan jo være at han har fået forkerte planter hjem. Så må det komme an på en forhandling, vil i have en ny hæk eller en erstatning?

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor springer en nyplantet rødbøg ud med grønne blade?