Hvilken stedsegrøn busk kan jeg bruge et stendige?

Vi har fået anlagt et ca. 25 m langt stendige med højde på ca. 50 cm og 3 meters bredde. Målet med diget er at afskærme for indkig og skabe rum.

Digtet vender øst -vest, og planterne i det vil få meget sol. Den ene ende af digtet befinder sig hvor det er tættest på huset ca. 3 meter fra husmuren, mens det hvor det er fjernest befinder sig ca. 7 meter fra huset. På den måde danner diget et slags dråbeformet gårdrum. Det er det der skal have en grøn mur af planter, som digtet skal danne.

Jeg ønsker mig 2 arter beplantning i diget, så det bliver roligt at se på.

Den ene plante ønsker jeg skal være hortensia Annabelle. høj. Ad hensyn til skabelsen af rum og afskærmning ønsker min kæreste sig noget stedsegrønt som supplement til hortensiaen.

Det vi har brug for en stedsegrøn busk med højde på ca. 2–2½ meter. Jeg havde først tænkt på rhododendron, perfekt mørkegrøn og blomster, men fandt ud af, at det kræver at vi får gravet surbundsjord ned i diget, og efter at have brugt en formue på det store dige, har vi ikke råd til det og orker ikke flere ændringer, da det i forvejen har været et meget langt projekt.

Jeg har læst talrige bøger om stedsegrønne, men kan ikke bestemme mig. Jeg synes laurbærkirsebær er dødtriste, så det er den eneste plante, jeg ikke er med på at sætte.

Selve designet af beplantningen forestiller jeg mig som asymmetriske grupper af stedsegrøn og Annabelle, så der hele tiden afskærmes/laves rum.

Hvilken stedsegrøn bliver altså 2–2½ meter, busket vækstform, er sund og vindstærk (vi bor højt) og kan stå i sol? Jorden i digtet er lerjord iblandet sand, så den er rimelig let og iltholdig.

Vi håber, I har en god ide til vores dige.

Med venlig hilsen
Marie Louise Johannsen, juni 2017

Svar

Det lyder som et flot dige du har fået lavet der. Hortensiaen Annabelle vil stå bar og åben om vinteren, derfor syntes jeg det er en god ide at sætte noget der er stedsegrønt også. Rododendron trives ikke i blæst og fuld sol, det er originalt en skovplante.

Du skriver at de planter du søger, skal blive 2–2,5 meter høje, men naturen er ikke indrettet så planterne passer til vores menneskelige behov. Det vil sige at du kommer til at få noget, du bliver nød til at passe og klippe lidt i, også for at de forskellige planter ikke skal presse hinanden for meget.

Jeg vil foreslå taksda de er rimelige hårdføre og kan klare at blive klippet tilbage igen og igen. Hvis du vil investere lidt mere er __kristtorn__ også en mulighed, de vokser lidt langsommere, men er meget smukke.

Jeg syntes, du skal sætte en mængde forårsløg under dine Annabelle, så der er en masse at se på i det tillige forår. Spiselige skovjordbær også, på den måde får du ikke bar jord og derved kan du prøve at minimere ukrudtet. Jordbærrene vil hænge ud over stenene og det ser dejligt ud, mens udløbere er nemme at rive af, inden de når at sætte sig fast. Du kan få en masse udløbere til at plante ud, fx på deljorden.dk

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken stedsegrøn busk kan jeg bruge et stendige?