Kan syrener og sommerfuglebusk stå sammen?

Kan syrener og sommerfuglebusk stå i samme bed?

Syrenbusken ser lidt trist ud efter blomstring og sommerfuglebusken før, synes jeg, men deres blomstringstid er forskudt. Derfor overvejer jeg at plante dem ved siden af hinanden. Hvis man holder syrenen lav og sommerfuglebusken høj (eller omvendt?), så kan der være farver i længere tid – kan det lykkes? Hvad mener I?

Med venlig hilsen
Anette Madsen, august 2017

Svar

Det er rigtig godt tænkt at sætte forskellige buske sammen. Din udfordring med disse to er at syrenerne blomstrer på 2 årsskudet, det vil sige at klipper du ofte i dem, får du færre blomster. Det kan bedst betale sig at klippe dem kraftigt ned hvert fx. 6 år og så ellers lade dem være.

Syrenerne vokser hurtigere end sommerfuglebusken (der bør beskæres på samme måde, eller at du tager 1/3 del af de gamle grene helt ned) så jeg er bange for at syrenen vil skygge / klemme sommerfuglebusken. Hvis du vil plante dem sammen, vil jeg anbefale at du sætter dem i grupper og ikke hver anden- så får du mest ud af dem.

Tænk måske også i at sætte en masse blomsterløg under sommerfuglebuskene -så er der også blomster der om foråret. Hvis du sætter sanskthansurt foran syrenen er der også farve nu, så er der blomster for alle pengene.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan syrener og sommerfuglebusk stå sammen?