Er der et slankt træ der kan stå mellem to huse?

Der er ca. 6 meter imellem vores hus og naboens. 3 meter på hver side af skel. Vi vil gerne plante et slankt træ, der bliver måske 6–8 meter højt for at skærme lidt af. Vigtigt at det ikke bliver for bredt. Hvilket træ kunne det være?

Med venlig hilsen
Christina Nielsen, november 2017

Svar

Med kun seks meter mellem jeres huse, så levnes der ikke meget plads til et træ som både kan skærme og optage begrænset plads.

Der er dog mulighed for at se på nogle af de såkaldte søjletræer, de vil kunne holde sig relativt ‘slanke’ og dermed kun optage mindre plads i bredden. Dog bliver deres kroneudvikling også begrænset i forhold til afskærmning. Min egen erfaring er dog at det i mange tilfælde kan være mindst lige så vigtigt med et fokuspunkt end 100% afskærmning.

Nu nævner du ikke noget omkring lysforhold og jordbundsforhold, hvorfor der kan ligge nogle begrænsninger heri i forhold til træartsvalg. Eksempelvis hvis plantestedet er overvejende i slagskygge fra huset og med en meget fugtig jord. Du nævner heller ikke om I ønsker noget der er stedsegrønt, og dermed skabe noget visuel afskærmning i vinterperioden også. Derfor bør I tage på en plantekyndig planteskole for at diskutere valget og eventuelt også se nogle af arterne.

Af interessante træarter kan nævnes:

Søjleeg (Quercus robur ‘Fastigiata’), den vil dog over tid vokse sig høj, men det tager altså mange år. Det er et fint træ, der i mange år vil bære de visne blade om vinteren og øge dets afskærmende effekt.

Søjlerøn (Sorbus aucuparia ‘Fastigiata’), den har meget mørkt løv og vil i efteråret lyse op med dets røde bær.

Skal det være stedsegrønt så kan man også overveje almindelig ene (Juniperus communis ‘compressa’) eller thuja (Thuja occidentalis ‘Smaragd’).

Afslutningsvist er der også oplagt mulighed for at arbejde med formklippede træer, hvis man ønsker en smallere afskærmning oppe i højden – som også kan trækkes mere ud langs huset (altså en bredde mere end hvad blot ét træ kan gøre). Eksempelvis i form af stammehæk, med det afhænger jo helt at situationen.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er der et slankt træ der kan stå mellem to huse?