Vokser roden videre efter fældning?

En nålecypres har ødelagt vores kloakrør og er nu fældet efter reparation, så den kun er en stub. Vil roden vokse videre så skaden kan opstå igen?.

Hvis ja, hvordan dræber man roden uden at fræse?

Med venlig hilsen
Kate Lindvig, november 2017

Svar

Som regel er der kun problmer med rødder i kloakrør, hvis der er skade på rørene, så hvil de er repareret godt, vil der sjældent være problemer med træer og buske.

En cypres vil ofte bare dø efter en fældning, men skulle den begynde at bryde lidt (sætte vanris/stødskud) skal man bare fjerne dem,
træet vil så hurtigt dø og rødderne vil efterhånden dø helt hen. Hvis man vil have nedbrydningen til at gå lidt hurtigere, kan man dække stødet med en kraftig kompost,
det vil sætte godt gang i omsætningen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Vokser roden videre efter fældning?