Hvad kan vi plante i stedet for vores fyrretræer?

Vi har nogle fyrretræer tæt på hegn mod skel. De er vel 6–8 meter høje og efterhånden gamle.

Vi er meget afhængige af den skygge de giver, både til havens planter (bl.a. nogle rhododendron), men også for os selv på varme dage. Desuden er de med deres skygge med til at bevare fugtigheden i jorden i den del af haven (vi har ret sandet jord).

I nogle år har vi holdt dem pæne og tætte ved at skære »lysene« midt over i juni måned, det har vi gjort i 3–4 år nu.

Men nu er det kommet os for øre, at træerne generer naboen og at de nok lige vil skære det af der rager ind over af – og man kan se at dette er sket før (før vores tid) med det resultat, at der er nogle grimme huller til den side.

Jeg er bange for at træerne dage er talte, men hvad kan vi plante i stedet for, som giver god skygge og som kan beskæres normalt – helst noget rimelig hurtigvoksende – og hvis ikke vintergrønt, så i hvert fald med en god grenmasse, som kan skærme for »udsigten«.

Forneden kan vi jo bare sætte nogle taks eller laurbærkirsebær, men vi har også brug for noget højere. Hvad skal vi plante – og kan det plantes mens fyrretræerne stadig er der?

Med venlig hilsen
Gitte Bendixen, maj 2003

Svar

Det sidste spørgsmål rummer egentlig nøglen til svaret. Det må være opgaven at få plantet noget, mens fyrretræerne endnu danner skærm og beskyttelse. Du har ret i, at taks og laurbærkirsebær kan danne et tæt og smukt, stedsegrønt bundlæ (man kunne måske supplere med buksbom, kristtorn, liguster, stedsegrønne berberis osv.?). Problemet er så at finde nogle overstandere. Her følger en liste over muligheder på den sandede jord. Det er ikke sikkert, at de skal bruges alle sammen, men lån en bog med plantebeskrivelser på biblioteket, og undersøg, hvad der ser mest tiltalende ud:

  • Sump-Eg
  • Sargents Æble
  • Almindelig Røn
  • Aks-Bærmispel
  • Vild-Pære
  • Robinie
  • Avnbøg

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan vi plante i stedet for vores fyrretræer?