Hvilke rhododendron kan jeg dyrke i skygge?

Vi har et lille bed på 5 m², placeret ved en læmur på 2 meter i højden mod syd. Desuden ligger det i læ af huset mod vest og i læ af garage mod øst. Derudover står der i samme bed en ahorn på ca. 4 meter, som ikke bliver højere.

Vil den optage for meget vand og næring i forhold til surbundsplanterne? Beddet er skygget hele dagen. Vi overvejede yakusimanum-hybrider, som jeg pga. filtlaget på bladene forestillede mig var mere tolerant overfor salt, men de foretrækker jo en solrig vokseplads. Findes der måske nogen som kunne trives her, eller skal jeg droppe ideen? På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Monica Munksgaard, april 2002

Svar

Der er flere ting i dette spørgsmål, så jeg svarer på dem i den rækkefølge, de kommer.

  • For det første er det ikke helt ligegyldigt, om din ahorn vitterligt er en ahorn, eller – mere sandsynligt, siden den ikke bliver mere end de nævnte 4 m – om det ikke er en japansk løn af en slags. Det sidste vil bestemt være at foretrække, men selv en ahorn bliver hæmmet kraftigt i rodnettet (og dermed i optagelsen af vand og gødningsstoffer), når man holder den nede i 4 m’s højde.
  • For det andet er der det med salt, som du ikke uddyber. Er det mon havgus, eller er det vejsalt? Under alle omstændigheder findes der ikke mig bekendt nogen surbundsplanter, der tåler salt ret godt.
  • For det tredje er der det med skyggen. Det er kun en fordel for de fleste bladbærende stedsegrønne at stå i skygge, og selv om det er sandt, at yakusimanum-hybriderne tåler mere sol på grund af filtlaget, så klarer de sig også fint uden direkte sol.

Du kan med andre ord bruge enhver rhododendron, som falder i din smag, hvis du vel at mærke kan omgå saltproblemet på én eller anden måde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke rhododendron kan jeg dyrke i skygge?