Hvilke buske kan plantes i skygge og tørke under fyrretræ?

Vi har et stort skyggende fyrretræ, og det regner selvsagt ikke meget under det. Lige i udkanten af kronens rækkevidde (hvor regnen dog når frem nu og da) vil vi gerne sætte et par blomstrende mindre buske (max. 1,5 meter) eller lignende. Men hvad trives i et miljø med en del skygge og ikke så meget regn?

Med venlig hilsen
Flemming Christiansen, april 2002

Svar

Når du skriver, at træet skygger meget, går jeg ud fra, at der er tale om en østrigsk fyr, Pinus nigra ssp. nigra. På dens naturlige voksested i det østrigske alpeforlang sydvest for Wien har arten bl.a. følgende, naturlige ledsageplanter: bærmispel (Amelanchier ovalis), almindelig berberis (Berberis vulgaris), laurbærdafne (Daphne laureola) og almindelig liguster (Ligustrum vulgare). De kan være vanskelige at skaffe, men i stedet kunne man bruge Lamarcks bærmispel (Amelanchier lamarckii), Thunbergs berberis (Berberis thunbergii) , peberbusk (Daphne mezereum) og dværgsyren (Syringa microphylla).

Både Østrigsk Fyr og de nævnte planter trives godt med en årlig kalkning i hele drypzonen. (Drypzonen er det areal, der rammes af dråber, som drypper ned fra grene og blade på et træ).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke buske kan plantes i skygge og tørke under fyrretræ?