Er syrenen et træ eller en busk?

Fra min barndom husker jeg syrenen som et træ, både hos mine forældre og min farmor, men i dag er alle syrener åbenbart buske. Er det nye sorter, eller gjorde man noget særligt før i tiden?

Med venlig hilsen
Charlotte Olden-Jørgensen, april 2002

Svar

I vores barndom virker tingene jo altid større, end de senere opfattes, så måske er det derfor, du opfattede syrenen mere som et træ i din barndom. Men der sker jo også noget i vores haveopfattelse. Botanikken er bestemt ikke statisk og entydig, men ændrer sig hele tiden. Og definitionerne ændrer sig.

Mht. sorter kommer der hele tiden nye til, og der har nok været en tendens til også at fremavle mindre planter inden for forskellige træer og buske, da tendensen jo klart er, at haverne bliver mindre. I Nordisk Illustreret Haveleksikon fra 1948 omtales syren som »hårdføre løvfældende buske og træer«, så inden for syrener fandtes og findes stadig begge dele afhængig af art. Og så der er jo en glidende overgang mellem, hvornår man kalder en plante for en busk eller et træ.

Den botaniske definition på en busk er: En vedplante, der er over 0,5 m høj, og som grener sig straks over jordoverfladen, således at der ikke dannes nogen hovedstamme.

Et træ er: En vedplante, der danner en kraftig stamme, som først grener sig et stykke over jordoverfladen.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er syrenen et træ eller en busk?