Skal vi fjerne rodskudene?

Sidste år købte vi en ca. 2 meter høj hængebirk. Her i år kan vi se, at der kommer 5–7 skud fra jordhøjde? Vi vil gerne fjerne dem, men går det bare at klippe dem af?

Med venlig hilsen
Lone Lauritsen, maj 2003

Svar

Det er med rodskud fra birk, som det er med rodskud fra alle andre podede planter, at de kommer fra grundstammen. Den er god at have som rod, men den må ikke få lov til at danne sin egen top, for så kommer den til at fortrænge den podede top (der har kostet dyrt).

Derfor skal rodskud fjernes og meget gerne i juli–august. Allerhelst skal man grave skuddet fri, så man kan skære det væk dér, hvor det bryder frem af roden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal vi fjerne rodskudene?