Skal jeg skifte jorden ved nyplantning af japansk kirsebær?

Jeg vil gerne plante et hængende japansk kirsebærtræ, samme sted som det tidligere japanske kirsebærtræ stod. Hvor stort hul skal jeg grave og kan jeg bruge jorden fra det gamle japanske kirsebærtræ? Er det bedst at udskifte al jorden, og hvilken jordblanding er bedst?

Med venlig hilsen
Søren Jensen, maj 2003

Svar

Det er så uheldigt, at kirsebær skaber det, som kaldes »jordtræthed«. Det er et sammensurium af forskellige sygdomme, som fremkaldes af skadegørende svampe, bakterier eller nematoder i jorden. Så længe det første træ er levende, er der mad nok til alle parasitterne, men fælder man det oprindelige træ først, så falder de alle over rødderne på det unge, nyplantede træ, – og det overlever det ikke eller kun med nød og næppe.

Derfor er rådet, at man enten skal plante det nye træ, flere år før det gamle skal fældes, eller at man skifter jorden ud i en radius svarende til det gamle træs kroneradius og i en dybde svarende til to spadestik. Måske ville det være lettest at finde et helt andet sted til det nye træ? Eller går det at skifte kirsebærtræet ud med et paradisæble?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal jeg skifte jorden ved nyplantning af japansk kirsebær?