Hvad fejler vores bøg?

Vi købte sidste år to bøgetræer (almindelig bøg). Midt på sommeren, visnede alle bladene på det ene træ og faldt af. Her i foråret var der knopper på, og vi troede, at det nok var p.g.a. omplantningen, og at træet nu var OK. De nye blade der er kommet er bare meget små og dækker slet ikke grenene, som på den anden bøg, så træet ser meget pistent ud.

Er der noget galt med træet eller skal vi blot væbne os med tålmodighed?

Med venlig hilsen
Søren Damgaard, maj 2003

Svar

Der er ganske givet noget galt med det småbladede bøgetræ. Det mønster, du beskriver, tyder på alvorlige problemer i roden. Det behøver dog ikke at bestå i andet end mangel på aktive rødder, og det er noget træet selv vil regulere på (løvfaldet og de små blade er første led i en afstemning af toppens fordampning med rodens kapacitet).

Derfor bør I vente med at gøre noget som helst. Sandsynligvis vil træet finde balancen i løbet af denne sommer, sådan at det kan vende tilbage til en mere normal løvbæring fra næste år. Træet vil blive en smule forsinket i væksten, men ikke engang det vil kunne ses om nogle år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad fejler vores bøg?