Hvad skyldes de mange visne blade på poppeltræerne?

På min arbejdsplads, der er et socialpædagogisk opholdssted, har vi en del poppeltræer. De ser alle ud til at være ved at gå ud. De har mange visne brune blade. Det er dem alle der har det, både store og små.

Er der gået sygdom i dem eller er det bare vind og vejr der er skyld i det? Det skal oplyses at træerne står i nærheden af en majsmark, som bliver sprøjtet, men hvis det er sprøjtegift skulle det vel også gå ud over anden beplantning i samme område?

Vi er meget interesseret i et svar, så vi ved om vi kan redde træerne eller de skal fældes.

Med venlig hilsen
Bente Poulsen, juni 2003

Svar

På det givne grundlag kan jeg kun svare, at der sandsynligvis er tale om én af de mange bladpletsvampe, som angriber poppel. Der er altså ikke grund til at fortvivle lige i første omgang, men det er da værd at lægge mærke til, om sprøjtningen svækker træerne, så de er særligt modtagelige for svampeangreb.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skyldes de mange visne blade på poppeltræerne?