Hvorfor hænger grenene på mit nye pæretræ?

Jeg plantede et pæretræ i november måned. Det har stået hele vinteren og stragt sig opad i sin fulde højde på ca. 2,5 meter. Da det blev forår fik det både blade og blomster og ser nu rigtig sundt ud. Vægten af bladene er dog så stor, at de tynde grene ikke kan holde sig oprette. Alle de store grene hænger. Stammen står dog fint opret.

Gør det noget?

Jeg har ikke lyst til at klippe i træet, da jeg tror, at det skader mere end det gavner. Jeg har heller ikke lyst til at støtte træet med pæle. Jer tror nemlig, at stammen og især rødderne bliver styrket ved at træet står og svejer lidt i vinden.

Hvad mener I? Vokser træet fra at hænge så meget med grenene? Eller skal jeg gøre noget?

Med venlig hilsen
Malene, juni 2003

Svar

Det er i sig selv ikke så galt, at træets grene bøjer sig. Det vil fremme tendensen til at danne blomster og frugter, hvad man vel næppe kan ærgre sig over. Det lyder dog noget voldsomt, at alle grene er så bløde. Det kunne tyde på, at træet er blevet gødet lige lovligt kraftigt med kvælstof. Af samme grund vil de grene, der dannes i år, ikke opføre sig ligesådan (forudsat at træet slipper for at blive overgødet). De allerede bøjede grene vil dog ikke rette sig, men muligvis senere danne lodrette sideskud. Dem bør du fjerne i juli eller august.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor hænger grenene på mit nye pæretræ?