Vil buksbom trives på en tør jord i skygge?

Jeg kunne godt tænke mig at købe nogle buksbom til at sætte i nogle små bede under vores udhæng på nordsiden af huset. Jeg er bare i tvivl om de får nok lys dér og især om de får nok vand. Jorden dér er nemlig meget tør og der kommer ikke ret meget vand derind.

Hvis ikke buksbom egner sig, hvilken stedsegrøn plante ville i så foreslå jeg kunne sætte?

Mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Dorte Kristensen, august 2003

Svar

Buksbom tåler normalt tør skygge, hvis jorden er drænet, god og dybmuldet. Planten skal dog, som alle andre, have vand for at trives og hvis udhænget er langt ude og forhindrer nedbør begrænser det i sagens natur plantevækst. Især mens planterne vokser til er der behov for vand. Du bør plante så langt ude som muligt, så rødderne kan komme i kontakt med den nedbør der falder uden for udhænget.

Af andre stedsegrønne kan både Mahonia aquifolium, benved, Euonymus fortunei eller Berberis (f. eks Berberis julianae) trives, hvis de sikres lidt vand.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Vil buksbom trives på en tør jord i skygge?