Hvordan overvintrer jeg mit såede eukalyptustræ og skal jeg beskære det?

Jeg har sået et eukalyptusfrø i foråret. Nu har jeg et lille træ på ca. 1,5 meter med en tynd stamme. Skal den beskæres? Skal den ind til vinter eller kan den overleve på en lun plads ind til huset?

Med venlig hilsen
Lotte, oktober 2003

Svar

Du skal endelig ikke beskære det unge træ, fordi du så fjerner noget af dens oplagrede energi. En god måde at opbevare den på er i en lidt kølig havestue. Som regel klarer de ikke alt for lune steder i huset. Nogle arter, f.eks. Eucalyptus coccifera, kan klare sig udenfor ned til 10–12 graders frost.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan overvintrer jeg mit såede eukalyptustræ og skal jeg beskære det?