Hvordan overvintrer jeg et morbærtræ i beholder?

Jeg har i sommer købt et helt ungt morbærtræ og beskåret det i kronefacon (juli). Det er plantet i et trækar med en diameter på 45 cm og en højde på ca. 40 cm. Jeg fik på planteskolen, som solgte mig træet, anbefalet at bore huller i bunden og lægge dræn i, hvilket jeg har gjort.

Mit spørgsmål er nu: Hvorledes skal jeg opbevare træet til vinter? Naturligvis skal det isoleres på en eller anden måde, men hvordan? Jeg har en overdækket terrasse, hvor det kan stå inde ved husmuren.

Desuden: Hvor ofte skal det vandes i vinterperioden, og hvor meget?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jørgen Grønlund, oktober 2003

Svar

Et morbærtræ klarer sig fint udenfor, men bedst hvis det står i jorden. Når den skal overvintre udenfor, er det vigtigste at passe på rødderne – toppen skal nok klare sig. Jeg vil foreslå, at tage den op af potten med hele rodklumpen og plante den i sand/grus så den på den måde er beskyttet. Du kan også dække den med sand/grus i potten, men det kan måske ødelægge potten. Hvis det ikke er praktisk muligt at opbevare den i sand/grus, kan du isolere potten med flamingo både under og på alle sider og så dække med gran.

Den kræver stort set ikke vand om vinteren – den må bare ikke udtørre.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan overvintrer jeg et morbærtræ i beholder?