Trives Stewartia pseudocamellia i Danmark?

Jeg har til et projekt, jeg arbejder med som studerende på KVL, forelsket mig i et træ, som hedder Stewartia pseudocamellia. Min lærer (Jane Schul) mener, at I vil kunne skaffe træerne, som jo ikke er almindelige i handelen, Men de skulle i følge »Havens Planteleksikon« vel trives fint i Danmark. Mener I også det, og kan I oplyse mig om hvilken plantestørrelse man ville anbefale til en beplantning i et gårdanlæg med mange af samme slags træer (det er en stor gård)? Klump/potte og evt. vigtige plantnings- og plejekrav?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Henriette Svensmark, december 2003

Svar

Det er mig en glæde at svare på dette spørgsmål, for træet er én af mine favoritter, og det undrer mig meget, at det ikke bliver brugt mere. Det kan dog eventuelt skyldes, at det er lidt svært at finde en leverandør. Min erfaring siger mig, at Assens Planteskole (foruden mange andre sjældenheder) oftest fører stewartia. Der kan sagtens være andre, som er parate til at tage dem hjem, men da de bliver produceret i Holland, er det vigtigt at få afgivet bestillingen i god tid, dvs. her omkring årsskiftet, hvis levering skal ske i april.

At planten trives fint i Danmark, kan bl.a. ses på min arbejdsplads, Beder Gartnerskole, hvor der står et fint eksemplar i parken. Jeg vedhæfter et par fotografier af denne plante til din oplysning. Med hensyn til størrelsen, vil jeg råde til, at man tager forholdsvist små træer hjem (80–100 cm vil være realistiske). De fås nemlig i potte, hvad der sikrer en god start på udviklingen af træets rodnet.

Af plantningskrav vil jeg fremhæve to ting: et beskyttet, dvs. let skygget, voksested og en jord, hvor reaktionstallet er nede på 4,5. Godt dræn og meget moderat gødskning er yderligere et par forhold, der er vigtige for træets langsigtede trivsel, og endelig bør man helst helt undlade at beskære træet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Trives Stewartia pseudocamellia i Danmark?