Hvordan fjerner man lettest 30–40 meter snebærbuske?

Hvordan fjerner man lettest 30–40 meter snebærbuske, hvor nogle af dem står på et stengærde?

Med venlig hilsen
Pernille Buby, december 2003

Svar

Den »letteste« måde er opfundet, og den handler om at bruge gift, men den slags metoder kan vi ikke gå ind for. Derfor nødsages jeg til at anbefale en mindre let metode.

Du kan vælge at skære buskene helt ned til jorden og lægge sort plastic hen over dem i mindst én og gerne to sæsoner. Så er buskene med garanti døde, men kønt er det sandelig ikke.

Du kan også vælge at skære buskene helt ned og så være over dem og fjerne alle nye skud, de sender op. Det bliver væsentligt kønnere, men det er til gengæld ikke let.

Det er i det hele taget med landskabsukrudt (og der hører snebær hjemme), som det er med utøj: det letteste er at undgå at få det. Man burde simpelt hen aldrig plante snebær!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan fjerner man lettest 30–40 meter snebærbuske?