Hvad kan jeg gøre ved de væskende revner på mit kastanjetræ?

Jeg har et 12–14 meter højt kastanietræ i min byhave, som i løbet af foråret og sommeren 2003, begyndte at danne små revner i barken hvorfra der løber en sort/brun væske. Denne væske har farvet det meste af den 40–45 cm tykke stamme i en lysebrun/rustlignende farve.

Hvad skyldes denne væskeudskillelse? Er træet sygt og kan den i så fald reddes?

Jeg håber at I kan hjælpe med et svar.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Michael Dejgaard, januar 2004

Svar

Det er aldrig gode tegn, når træer væsker fra sår eller revner, hvad du sikkert også har indset. I dette tilfælde drejer det sig sandsynligvis om en reaktion på et angreb på rødderne. Når træer bliver angrebet af rodbrand (Phythophthora med flere slægter), så danner de kampstoffer, som blandt andet siver ud af revner i barken med en mørk brun eller helt sort farve.

Den gode del af svaret er altså, at træet kæmper. Den mindre gode er, at det vil kæmpe forgæves, hvis der ikke bliver gjort noget for at hæmme svampene. Og her er det altafgørende at få drænet overskydende vand væk fra rodnettet. Om det kan lade sig gøre, det er jo en anden sag, men det er i hvert fald det, der skal til.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg gøre ved de væskende revner på mit kastanjetræ?